top of page

גישור מניעתי ככלי לבניית אמון ויצירת הסכמות

בכל מערכת יחסים עסקית, משפחתית או ארגונית המתח בין אנשים הוא בלתי נמנע.

השאלה איננה האם ייווצרו קונפליקטים, אלא איך נבחר להתמודד איתם. כאן בדיוק נכנס הגישור, לא רק ככלי לפתרון אלא גם כדרך למניעה ולבניית הסכמות.

 

כאשר אנחנו שומעים על סכסוכים שמגיעים לבית משפט, אנחנו פוגשים את הקונפליקט בשיאו ובמהלך מאבק מתיש, אנרגיות שמתבזבזות, תסכולים עמוקים וכן גם קשרים שנהרסים. אלו מצבים שמותירים אחריהם שובל של כאב, משקעים והפסדים אישיים, מקצועיים וכלכליים.


תמונה של כיתרת שמעיה יושבת עם ג'קט טורקיז, ועם קלסר ועט ביד

הגישה הגישורית מציעה דרך אחרת. גישור איננו פשרה, אלא בחירה מודעת לנהל את הקונפליקט בצורה שמאפשרת הקשבה הדדית, הבנה מעמיקה של הצרכים והפערים, ובנייה של פתרונות מוסכמים. במקום שהקונפליקט ינהל אותנו, אנחנו מנהלים אותו מתוך אחריות, כבוד ושיח פתוח.

 

הליך גישור מאפשר לצדדים לדבר בכנות, להקשיב זה לזה ולהבין את הצרכים שמאחורי המחלוקות. המגשר מלווה את התהליך, יוצר מרחב בטוח ומכיל ומסייע להם להגיע להסכמות שמשרתות את כולם. בניגוד לבית משפט, שבו השופט מקבל את ההכרעה עבור הצדדים, בגישור הצדדים עצמם הם המחליטים וכך התוצאה משקפת את צורכיהם ואת רצונם המשותף.

 

אבל לצד התמונה הזו, שבה הגישור נכנס אחרי פרוץ הסכסוך, יש זווית נוספת וחשובה לא פחות שהיא גישור מניעתי שמתחיל עוד לפני המשבר ומאפשר למנוע אי הבנות וקונפליקטים מראש.

 

במסגרות שאני מנחה, החל מצוותי מייסדים ועד קבוצות מנהלים ועובדים, אני רואה את הכוח והמשמעות של עבודה מקדימה. רגע לפני שנכנסים לעומק העשייה ושם מתחילים להתגלות פערים, מתבצע תהליך של בניית הסכמות, תיאום ציפיות מובנה ויצירת סייטינג לשיתוף פעולה. כלומר, קביעת כללים והסדרים שמאפשרים לעובדים ולשותפים לעבוד יחד בצורה יעילה והרמונית.

הסייטינג הזה מאפשר להכיר את הצרכים וההעדפות של כל אחד בצוות. למשל, יש מי שחשוב לו לקיים שיחה שבועית לעדכונים ולשאול שאלות, בעוד לאחרים חשוב להתעדכן מידי יום ולהיות מסוגלים לשאול שאלות ולקבל תשובות מיד. תהליך העבודה המקדימה מאפשר לזהות פערים כאלה ולמצוא עבור כל צוות את הדרך המיוחדת שלו, שתאפשר עבודה משותפת חלקה ויעילה.

 

בדיוק כאן מתחילה המניעה. כשצוותים עוצרים לדבר על "הלמה" הם מונעים מצבים של נתק, תסכול והצטברות כעסים. במקום לחכות למשבר או לקונפליקט, העבודה המקדימה מאפשרת ליצור בסיס איתן שמחזק את שיתוף הפעולה ומעודד הקשבה הדדית.

 

גישור מניעתי הוא תהליך שמעניק לצדדים כלים לבנות הסכמות מראש, לזהות פערי תקשורת ולהתאים שגרות עבודה לצרכים האישיים והקבוצתיים של הצוות. כך נוצרת תרבות של אמון ושיח פתוח, שמקטינה אי הבנות ומסייעת למנוע סכסוכים לפני שהם מתפתחים.

 

כמה עקרונות מרכזיים של גישור מניעתי כוללים:

  • הקדשת זמן לשיח משותף – לעצור מהרוטינה ולהקדיש זמן לחשיבה משותפת

  • התאמה אישית – כל צוות או שותפות ייחודיים, אין מודל אחד שמתאים לכולם

  • הבנת הצרכים מאחורי ההכרעות – קבלת החלטות על בסיס "הלמה" ולא רק על סמך סמכות או רגולציה

  • מקום לרגש – הכרה ושיח ברגשות מאפשרים חיבור עמוק והבנה הדדית

  • מודעות אישית וסביבתית – הכרה במחירים ובאתגרים שמגיעים עם התכונות האישיות שלנו של האחרים, כדי לפרש מצבים בצורה רגישה ולא כשיקול נגדנו.

 

כאשר עקרונות אלו מוטמעים, נוצרת תרבות של שיח פתוח והסכמות, שמאפשרת לכל קול להישמע, מחזקת את הצוות ומכינה אותו להתמודד עם אתגרים ומצבים מורכבים באופן פרודוקטיבי.

 

לסיכום, גישור מניעתי ובניית הסכמות מאפשרים לצוותים וצוותי מייסדים להתחיל את הדרך על בסיס חזק של אמון, הקבה ושיתוף פעולה. תהליך זה מסייע למנוע קונפליקטים עוד לפני שהם מופיעים, ליצור שגרות עבודה מותאמות אישית ולהבטיח שכל קול נשמע.


מעוניינים בתהליך לבניית הסכמות בצוותים?




מוזמנים ליצור קשר בכל עניין,

כינרת מגשרת - מייצרת הקשבה להסכמות


 
 
 

תגובות


bottom of page